Tuesday, October 1, 2013

Anak-anak tak sihat

Minggu ni minggu kedua aku lapor diri dan masih belum diberi penempatan. Aku masih punya banyak masa duduk di library ni..rutin harian aku setiap kali pukul 10.00am aku akan ke surau untuk mengepam susu. Sekali lagi sesi mengepam adalah pukul 4.00pm dan terus solat asar di surau.

Semalam abg mengambil cuti untuk jaga aqil dan haziq sebab kedua-duanya sakit mata. Mulanya aqil yang sakit mata hari sabtu. Ahad pula haziq pula kena sakit mata. Yang baby haikal alhamdulillah tak kena. Itupun sebab memang kami tak bagi aqil dan haziq cium atau main-main dengan baby. Hari ini aqil dah ke sekolah manakala haziq terpaksa juga hantar ke rumah pengasuh bersama haikal. Mudah-mudahan haziq cepat sembuh sakit mata. Dah tu batuk selsema pun datang bertandang. Pagi tadi dah bagi haziq makan ubat batuk dan selsema. Kesian juga sebab terpaksa hantar ke rumah pengasuh tapi kami takde pilihan. Itulah dugaan ibu bapa bekerja. Anak-anak terpaksa bekorban sama. Semoga kami semha sentiasa sabar dalam mengharungi ujian hidup.

Lain pula halnya dengan baby haikal...semalam kami ke klinik pakar dr saiful semula. Batuk haikal menjadi-jadi terutamanya waktu malam. Menyukarkan dia untuk tidur dan bernafas...doktor cadangkan kami sambung lagi ambil ubat singulair yang diberikan seperti sebelum ni. Dah lebih sebulan haikal batuk tanpa demam. Mudah-mudahan Allah jauhkan haikal dari penyakit.. memang terasa duit banyak habis sebab anak tak sihat...bulan september ni pun hampir rm500 digunakan untuk ubat anak yang tak sihat..tapi demi melihat anak-anak sihat..itulah yang perlu dilakukan.. anak-anak pula lepas satu satu penyakit datang...walau kami dah usaha untuk mengelak dan pastikan anak-anak sihat...namun aku perlu akur...kesihatan tu Allah yang bagi..penyakit pun Allah yang bagi. Jadi yang menyembuhkan penyakit Allah la jua.. aku takkan putus asa untuk terus berdoa semoga anak-anakku diberi kesihatan yang baik dan dijauhkan daei sebarang penyakit berjangkit dan berbahaya..

Sesungguhnya mintalah pada Allah dengan jalan sabar dan solat...

Ya Allah..kurniakanlah kami kesabaran dalam usaha kami ikhtiar kami dalam mencari jalan merawat anak-anak kami yang sakit..sesungguhnya Engkaulah yang menyembuhkan segala penyakit dan di tanganMu lah segala penawar...sembuhkanlah anak-anak kami ya Allah.. amin..

No comments: