Wednesday, November 20, 2013

Haziq balik kampung

Malam semalam haziq telah selamat sampai ke kampung bersama atok dan nenek. Punyalah tak sabar-sabar nak balik kampung sampaikan bila dah naik kereta atok dah tak pandang ummi lagi dok melambai kat dia...haziq..haziq..

Mak dah pun balik kampung...jadi hari ini rutin seperti biasa aku hantar haikal ke rumah pengasuh dan aqil ke sekolah sebab memandangkan abg belum balik dari outstation ke perlis sejak ahad lepas..

Silih berganti...bila mak balik..adik lelaki aku datang semula teman aku yang penakut nak duduk rumah sendiri ni..walaupun ada anak-anak...takpelah..aqil dah besar sikit lagi bolehlah jadi peneman ummi malam-malam bila ayahnya outstation...

Pagi-pagi lepas hantar haikal..aku akan bawa aqil ke pejabat aku dulu sebab aku nak thumb print. Lepas tu baru aku hantar aqil ke sekolah dia. Tapi pagi tadi entah macamana boleh lupa nak bawa keluar beg sekolah aqil. Terpaksalah patah balik ke.rumah ambil beg dia yang masih ada kat dalam bilik tingkat atas.. pagi tadi pun memang banyak barang aku bawa..beg baju..cooler bag dan toto haikal...beg pam susu aku lagi...banyak sangat sampai tak teringat beg sekolah aqil..

Pagi tadi aku telefon mak tanya tentang haziq.. rupanya haziq tidur lambat malam tadi sebab main dan sembang dengan maklang. Aku call mak pukul 9a.m memang dia belum bangun.

Mak cerita malam tadi haziq tanya kat atok..

"Esok atok keje..nenek keje..maklang keje..sape nak jaga haziq" ...

Alahai haziq..haziq...mesti dia risau sebab takde orang nak jaga dia..ye lah..ummi takde..

Lepastu mak cerita lagi yang haziq cakap nak tidur dengan ummi..puaslah nenek pujuk macam-macam baru dia nak tidur dengan nenek. Lepastu susah nak lelap mata pulak...haziq...haziq..tapi alhamdulillah dia tak nangis..dah boleh  bawa diri...

Teringat apa yang haziq cakap sebelum ikut atok semalam....

"Ummi jangan nangis-nangis tau"..nak tergelak aku dengar..dia pulak yang pesan kat kita..

Kalau aku pergi kerja pun dia akan cakap..

"ummi jangan nangis kat pejabat tau"..

hai...kita yang pesan kat dia....dia pulak yang pesan kat kita balik...

Semalam pun haziq sempat cerita kat aku...

" tadi haziq mandi sendiri...haziq dah pandai mandi sendiri..ummi tak payah mandikan haziq lagi" .... macam dah besar sangat je...

Lagi satu haziq ni memang tak suka kena marah...selalu dia akan cakap "ummi janganlah marah.."... kita pun tak jadi lah nak marah.. kalau abg aqil marah dia pun dia mesti akan nangis...suka buat muka sedih..dan cepat merajuk... itulah haziq...

No comments: