Saturday, July 6, 2013

Perjalanan hidup ini bukannya mudah..

Sesungguhnya kita hanya mampu merancang..Allah juga merancang...perancangan Allah la yang terbaik..
Aku redha dan belajar untuk menerima hakikat bahawa bukan semua yang kita rancang akan menjadi...
Hari ini masuk hari ke 15 tempoh berpantang aku...aku masih di kampung menghabiskan tempoh berpantang dan cuti bersalin aku yang sepatutnya 3 bulan bersama anak-anak...
Berita yang baru kuterima 3 hari lepas sekaligus merubah perancangan aku yang mahu duduk berehat di kampung sehingga selepas hari raya...cuti bersalin yang asalnya 3 bulan akan aku gunakan untuk beberapa urusan kerjaku..
Baru-baru ini aku telah mendapat surat panggilan kursus kerana aku baru mendapat tawaran tetap untuk jawatan kontrak ku sekarang. Alhamdulillah Allah permudahkan aku untuk mendapat pekerjaan tetap. Itupun setelah 3 orang anak..
Kursus pengenalan akan diadakan di sungkai, perak. Pada masa itu memang aku dalam waktu cuti bersalin. Kira-kira hari ke 52..kursus pula 7 hari...agak mengejutkan dan merisaukan juga aku pada mulanya..bermacam-macam perkara yang aku fikirkan...bagaimana dengan anak kecil ku yang baru berusia 52 hari..macamana hendak menguruskan susu yang mahu ku perah sepanjang kursus...bermacam-macam perkara yang aku fikirkan.. aku cuba juga mancari maklumat di internet tentang pengurusan stok susu semasa kursus dan aku berusaha untuk memahaminya untuk dilakukan nanti.. aku harap aku bersedia melakukannya nanti..
Abg juga terpaksa meminta bantuan mak dan abah dari kedah untuk menemaninya dan anak-anak semasa aku berkursus nanti iaitu pada hari ke 5 hari raya..
Banyak urusan yang perlu dilakukan seperti pemeriksaan kesihatan, akuan bersumpah, lengkapkan borang-borang dan lain-lain..
Mudah-mudahan Allah permudahkan urusan...