Wednesday, June 19, 2013

Ke klinik kesihatan

Pagi tadi ke klinik kesihatan untuk check up minggu ke 37..alhamdulillah setakat ni tekanan darah dan berat semua ok.. Yang bestnya minggu ni la check up paling cepat..dalam masa 40 minit dah siap.. Tak perlu ambil darah dan tak perlu berjumpa doktor.. Kalau tak..sampai 2 jam lebih juga menunggu sehingga selesai semua..

Alhamdulillah..hari ini kesihatan aku baik-baik sahaja..bermula malam semalam dan seharian aku menanggung sakit perut dan cirit birit.. Bermula tengah malam sehingga ke pagi aku tak dapat tidur dengan nyenyak sebab diserang sakit perut ni.. Mula la fikir dah nak bersalin ke..tapi kontraksi tak makin kuat dan hilang..rupanya itulah yang orang selalu kata kontraksi palsu.. Sebelum ni aku tak pernah laluinya walaupun kali ini mengandung anak ketiga..tapi ini pengalaman baru buat aku.. Bilalah agaknya nak keluar anak ni.. Hanya Allah yang tahu..

Sekarang ni setiap malam abg akan buatkan susu untuk anak-anak.. Aqil dan Haziq memang banyak minum susu waktu malam.. Haziq pula suka mengigau dan menangis waktu tidur.. Memang pening kepala ummi dan ayah malam-malam..tapi biasalah anak kecil ni.. Aqil dulu pun lagi teruk dari tu..hanya sabar je la...kadang-kadang hilang juga sabar..TERmarah dan TERpukul juga anak-anak ni bila meragam..tapi kena pujuk la lepas tu.. 

Tak dinafikan aku memang selalu hilang sabar dengan karenah anak-anak.. Selalu marahkan anak-anak dan tambah aku marah bila anak-anak menangis dan meragam tak tau punca.. Tiba-tiba menangis dan meragam..mula lah aku pun angin naik ke kepala..kitapun dah start nak marah.. Tapi memang ada waktunya anak- anak ni bila kita cakap elok-elok takkan dengar cakap kita..tapi ada waktu nak kena cakap baik-baik dan lembut baru nak dengar cakap..memang nak membesarkan anak-anak ni perlukan kesabaran yang tinggi...mudah-mudahan Allah memberikan kesabaran yang tinggi buat aku...

Alhamdulillah di usia 4 tahun 6 bulan  Aqil dah pandai ke tandas untuk kencing dan buang air besar.. Mungkin anak orang lain lebih awal dari tu.. tapi sekurang-kurangnya aku bersyukur akhirnya Aqil boleh juga membiasakan diri ke tandas..Cuma malam-malam je la yang masih pakai pampers.. Kadang-kadang je yang dia akan bangun ke tandas untuk kencing waktu malam.. Selalumya dia akan kencing di pampers dan memang selalu akan basah toto dan selimut dia sebab kencing yang banyak..lepas ni turn Haziq pula nak diajar.. Haziq pun dan masuk umur 3 tahun...