Wednesday, December 3, 2014

Mengandung dan melahirkan adik (anak ke 4)

Alhamdulillah...segalanya selamat selama mengandung hingga melahirkan adik pada 1 Disember 2014 pukul 3am di Hospital Putrajaya.

Adik lahir setelah stress dalam perut ummi dan tertelan najis sendiri. Kuasa Allah tiada siapa dapat menghalang walau ummi setiap hari berdoa semasa mengandungkan adik agar sentiasa diberikan kesihatan yang baik dan dipelihara Allah sehingga saat adik dilahirkan.. Ummi juga sentiasa memohon pada Allah agar Allah mengurniakan anak perempuan pada kandungan ummi yang keempat ini. Namun Allah dah punya perancanganNya untuk ummi dan ayah. Allah kurniakan juga pada ummi dan ayah anak lelaki iaitu adik.  Namun itu bukanlah penting...yang penting anak yang Allah kurniakan  sihat dan sempurna.

Sedari awal mengandungkan adik, ummi tak menghadapi sebarang masalah. Ummi tak pernah tahu kewujudan adik dalam perut ummi sehinggalah suatu hari ummi tergerak untuk scan perut ummi di klinik sebab setiap hari ummi rasakan perut ummi semakin membesar. Bila scan dan doktor kata ada baby dah berusia 20 minggu..ummi sungguh-sungguh terkejut. Perasaan ummi bercampur baur antara terkejut, pelik dan bersyukur adik masih sihat dan bernyawa.

Sebab sebulan sebelum itu, ummi pernah turun darah yang agak banyak dan ummi sangkakan itulah period ummi. Tapi memang pelik keadaan darah yang turun sebab terlampau banyak. Rupanya Allah masih pelihara adik dalam kandungan ummi. Masa itu juga ummi baru hentikan pengambilan pil perancang ummi ketika adik berusia 20 minggu dalam kandungan.

Kalaulah ummi tahu kewujudan adik dalam perut ummi, ummi akan jaga sebaiknya dari awal. Ummi takkan lasak sangat, ummi takkan teruskan ambil pil perancang, ummi takkan makan nanas bila masa berbuka puasa, ummi takkan pakai pad herba sehingga ummi tumpah darah masa kandungan 15minggu..ummi takkan beli dan pakai corset bila ummi nampak perut ummi makin membesar...dan semua kesilapan-kesilapan ummi masa mengandungkan adik.. maafkan ummi adik...

Memang ummi akui masa mengandungkan adik banyak cabaran dan tekanan yang ummi hadapi. Selalu juga ummi menangis bila keadaan sedih. Ummi stress bila menguruskan dan menghadapi karenah abg-abg adik yang tengah membesar. Ummi letih setiap hari bila balik dari kerja. Ditambah dengan keadaan ummi yang semakin sarat...ummi rasa keletihan yang amat sangat. Ummi tahu ummi tak boleh bersedih bila mengandung...tapi ummi rasa tak mampu nak hadapi ujian dari Allah... lemahnya ummi...

Bila adik dilahirkan dalam keadaan stress dan tertelan najis sendiri..sedikit sebanyak ummi rasa terkilan dan ralat juga..kenapa adik stress..kesian adik sebab dah tertelan najis sendiri..masa ummi berjuang melahirkan adik, adik juga berjuang untuk hidup dalam perut ummi sehingga adik dilahirkan..

Selesai saat melahirkan adik, ummi langsung tak berkesempatan untuk pegang dan lihat wajah adik. Nurse terus bawa adik untuk sedut najis yang adik dah telan. Nurse juga cuba untuk selamatkan adik bila masa adik lahir, hampir-hampir terbelit tali pusat dan takut adik lemas. Ummi sungguh-sungguh keletihan selepas melahirkan adik dan tak mampu nak bergerak semasa masih di labour room.. nasib ummi masa tu katil di wad penuh dan ummi dibenarkan duduk di labour room untuk beberapa jam. Selepas 2 jam baru nurse tunjukkan adik pada ummi untuk diberi menyusu. Tapi hanya sempat 5 minit sahaja..dan selepas itu..adik terpaksa dibawa ke nicu untuk duduk di sana. Tinggallah ummi keseorangan sehingga waktu tengahari ummi dishacrge dari wad bersalin dan ummi pergi melihat adik di nicu. Apa yang ummi fikirkan adalah adik tak lapar ke sebab dah hampir 10jam adik tak menyusu. Bila ummi dan ayah datang melihat adik di nicu..adik hanya tidur dan hanya dipakaikan pampers sahaja. Ada antibiotik yang doktor masukkan di tangan kiri adik..

Tengahari itu juga doktor izinkan ummi untuk susukan adik tapi selepas itu ummi kena balik ke rumah. Nampak adik sangat lapar bila menyusu dengan ummi...kesian adik...adik juga berjuang untuk hidup.. alhamdulillah penerangan dari doktor tentang adik adalah semuanya ok. Ada sedikit sahaja jangkitan pada paru-paru adik.

Malam dan pagi esoknya ummi tiada susu untuk diberikan pada adik. Doktor dah beri adik susu formula untuk elakkan adik lapar...ummi pasrah... alhamdulillah hari kedua Allah izinkan ummi untuk bersama adik bila doktor melihat keadaan adik bertambah baik. Adik dipindahkan ke pusat bersalin berisiko rendah bersama ummi. Bolehla ummi sentiasa bersama adik. Mudah-mudahan susu ummi dapat menjadi penawar terbaik untuk adik. Terpaksalah ummi berkorban untuk 5 hari seterusnya berada bersama-sama adik untuk menghabiskan ubat antibiotik adik. Ayah pula terpaksa berkorban untuk menjaga abang-abang adik yang lain di rumah.

Mudah-mudahan adik terus sihat selepas ini. Amin...

No comments: