Thursday, December 11, 2014

Hari ke 11 berpantang

Alhamdulillah..hari ini selesai berurut selama 3 hari berturut-turut tukang urut datang rumah. Itupun cari tukang urut dalam facebook. Dari syarikat Bless Beauty Confinement. Syarikat yang keluarkan produk set bersalin Nona Roguy. Aku cuma ambil pakej urut bersalin sahaja. Cas rm70 untuk 1 sesi.

Dengan rasminya, baby ke 4 ini dinamakan Muhammad Naufal bin Mohd Fairuz.. Dicadangkan oleh Tok dan abg.  Muda-mudahan ada keberkatanya. NAUFAL bermaksud pemurah, dermawan.

Selesai menamakan dan tahnik untuk Naufal pada hari ke 7 selepas keluar wad. Cuma masih belum berkesempatan untuk mencukur rambutnya.

Alhamdulillah Naufal tak banyak ragam... sekarang dia masih banyak tidur lagi. Nangis bila nak susu dan bila time mandi. Sebab aku masih belum kuat nak mandikan dia lagi. Mandi pun ala kadar je. Sehari sekali.

Cum yang masih merisaukan ialah kuningnya.. dah 2 kali berulang ke klinik tapi bacaan kuning masih belum turun. Masa keluar wad bacaannya 191. Pergi klinik bacaan naik ke 194. Pagi tadi ambil darah lagi bacaan naik ke 215. Esok kena ulang lagi ke klinik untuk ambil darah. Mujur abg masih cuti lagi.

Memang keempat-empat anak aku semuanya kena demam kuning. Paling lama ialah Haziq sampai kena prolonged jaundice selama sebulan. Jenuh berulang alik klinik di kampung. Kebetulan masa tu abg memang ada keje di kampung. 3 minggu jugalah berulang alik klinik dan ambil sampel bagai. Alhamdulillah semua normal. Cuma masalah Haziq masa tu adalah susah nak buang air besar. Itupun salah satu punca yang kuning susah nak turun. Masa tu berpantang pun rasa kejap je sebab ulang alik klinik je banyak.

Banyak juga cabaran bila berpantang sendiri ni. Semuanya kena hadapi dengan sabar. Kadang-kadang menangis juga sebab pening menguruskan anak-anak yang lain. Tapi terpaksa hadapi juga. Sementara abg masih cuti bolehla abg uruskan semua... minggu depan abg dah pun mula kerja semula..

No comments: