Thursday, December 2, 2010

Tanda lahir

sambil-sambil surf internet tentang penyusuan, tiba-tiba teringat tentang tanda lahir yang ada pada anakku Haziq..

inilah tanda lahir di kepala haziq..

rupanya tanda lahir ni banyak jenis dan aku dapat mengenalpasti tanda lahir si Haziq ni as "Strawberry Hemangioma".. petikan dari sebuah laman blog Pakar kanak-kanak menyatakan..

"Hemangioma : Tanda lahir jenis ini selalunya timbul dan boleh jadi kemerah-merahan atau bebiru-biruan bergantung kepada jenis salur darah yang terlibat. Hemangioma selalunya akan makin membesar untuk 6 bukan pertama dan biasanya akan mengecut apabila kanak-kanak tersebut mencapai umur 5- 9 tahun. Jika hemangioma ini besar dan melibatkan bahagian seperti mulut atau hidung maka rawatan perlu dilakukan bagi mengecutkannya supaya tidak mengganggu fungsi organ tesebut."


mula-mula aku confuse juga..tapi bila compare dengan gambar dalam internet..jadi betul la.. memang tanda lahir haziq ni timbul after 2 weeks bersalin..mula-mula timbul macam ruam (berbintik-bintik merah)..lama-lama bercantum macam dalam gambar di atas.. pernah juga tanya pada doktor..tapi doktor kata tidak merbahaya dan akan hilang sendiri sehingga 6 or 7 tahun..lama juga tu..harap-harap tidak memudaratkan haziq..ya Allah..lindungilah anakku..


sedikit info berkaitan hemangioma..





No comments: