Tuesday, August 12, 2014

Peringatan Buat Diriku : Anak-anak Syurga

Anak-anak yang sentiasa menguji kesabaran

(Perkongsian rakan)

Bila gambar si kecil berbicara...Kakak yg berusia 2 tahun setengah dan adik yg berusia kurang 3 bulan...
Sungguh biarlah tawa ini kekal sampai akhir hayat mereka. Sampai syurga.
Ingatlah pesan Saidina Ali, bukan tempoh memukul ketika usia si kecil belum mencapai 7...Inilah usia di mana ibu bapa bermain sama dalam dunia mereka, melayani karenah mereka dan mengajar dgn penuh santun, sabar dan bijak.
Pernah suatu ketika, saya berjalan dengan si kecil yg berusia 2 tahun setengah. Ada lopak air dan si kecil terus memasukkan kakinya dalam lopak tersebut. Semua ahli keluarga menghalanginya dan cuba menarik tangannya. Saya hanya memandang dan senyum, Si kecil lihat wajah saya,. Saya kata, "pandai anak ibu...tapi air tu kotor sayang...ada ulat2 kecil...kita tak nampak ulat tu..kalau ulat tu gigit kaki sayangsayang sakit tak..?" Dia angguk dan kata," Ada ulat ibu?" " Yer sayang..." Saya balas.
Si kecil senyum. Ada keluarga pandang saya dan kata, ibu dia tak marah dia pun.....tengok kasut dia dah kotor..
Saya senyum dan menjawab,,"Sebab dia kecil la dia buat macam tu. Dia rasa seronok. Kita semua dah dewasa,dah tua..tak berada dalam dunia dia..dia pun tak faham kita..kita pun tak faham dia. Esok dia dah besar, dia takkan teringin buat macam tu lagi. Dia pun nak jaga kasut dia. Sekarang ni kita bagi dia faham dulu kenapa tak boleh buat mcam tu,Bagi dia faham sungguh2. Kalau sekadar cakap kasut kotor, takde kesan pun untuk dia. Cakap sampai dia boleh rasa kesan..macam ulat yang akan gigit kaki dia dan dia rasa sakit...Kalau halang je, dia takkan ikut pun...Ini dunia dia...ini kegembiraan dia...dunia kita berbeza. Kita dulu waktu kecil pun, macam2 karenah kita buat. Ini waktu bermain. Waktu belajar dengan kasih sayang....waktu memahami dengan cinta dan lemah lembut. Waktu main sungguh2!
Waktu disiplin ialah ketika usianya 7-14 tahun...Marahlah...pukullah...didiklah dengan kasih sayang... suruhlah itu dan ini...Inilah waktu memberi kefahaman bersama tanggungjawab. Tapi bukan memukul dengan emosi... bukan memukul di muka...
Oh, bersama wajah2 ini Allah hadirkan kegembiraan. Mengapa bersama karenah dan tangisan mereka,kita tidak merasa nikmat gembira? 
Bising, kacau itu ini, menangis tak berhenti, tak dengar kata....Oh...Mengapa ketika itu kita terasa kesabaran seolah2 tercabut dan tangan kita pun cepat mencubit dan memukul-konon untuk mengajar...? MasyaAllah... ajaran bagaimanakah yang mahu kita berikan dengan pukulan dan herdikan ketika usianya sibuk untuk bermain & ketawa??? Oh...sungguh, kita hanya mahu mudah dan senang....sedangkan yang sukar itulah menjadi saham2 untuk kita bawa ke syurga!
Suatu ketika nanti, rumah yang bising akan sunyi kembali bilamana mereka membesar dan pergi meninggalkan kita untuk urusan hidup mereka yang lebih baik...Ketika itu kita akan rindukan karenah2 mereka...Jadi bersabar & bergembiralah wahai ibu & ayah! Dan didiklah cara Nabi & sahabat mendidik...bukan cara kita....

No comments: