Tuesday, June 12, 2012

Aqil dan haziq




Lagi cerita tentang anak-anak yang ingin kucatitkan:-) bila bergelar seorang surirumah ni memang segala serba serbinya sudah tentu tentang anak-anak:-)

Hari ini aku meneruskan kehidupan seperti biasa bersama anak-anak. Ayah mereka masih di Jepun. kejap je masa berlalu. . . Dah 9 hari abg ke Jepun. . . (ayat sedapkan hati sendiri ..)

Pagi tadi Aqil dan Haziq. . Masing-masing meragam dan menangis(kaw kaw punya nangis) . . Si abg tak bagi adik masuk buai sebab nak suruh adik main bersama abg. . . Si adik nak tidur masuk buai sebab mengantuk. . Jadi abg pun menangis-nangislah suruh adik turun. Ummi pujuk apa pun tak jalan. . . Last- last ummi biarkan sahaja dia menangis. .   . Bila adik dah turun buai, abg pula menangis nak masuk buai. Pening kepala ummi.

Ikutkan hati memang teramat geram dengan karenah si aqil. Tapi ummi kuatkan hati juga untuk tahan rasa marah ni. . . Tak sanggup lagi rasanya nak menzalimi anak-anak yang kecil dan belum berakal ni. Mungkin ini ujian Allah untuk aku. .  .

Alhamdulillah, bila jaga anak sendiri ni memang banyak kelebihannya dan menjimatkan. Kita sendiri yang mandikan anak,suapkan anak makan,buatkan susu anak. . . Boleh masak untuk suami makan tengahari. ..

Anak-anak pun masih memakai lampin kain dan kurang memakai pampers. Hampir setahun lebih anak-anakku memakai lampin kain dan alhamdulillah memang menjimatkan. Tambahan pula mudah bagi aku untuk membasuh lampin kain memandangkan aku sendiri yang menjaga anak-anak. Haziq pula menyusu badan sepenuhnya sehingga 2 tahun. . . Cuma sekarang ni haziq dah pun nak masuk 2 tahun dan mula minum susu seperti abg dia. Jadi terasa jugalah sekarang ni sebab belum sampai 2 minggu sudah 2 pek susu digunakan. .

Seronok dan syukur apabila dapat melihat anak-anak membesar di depan mata. Melihat telatah mereka hari-hari memang tidak menjemukan. . . Tapi bila berhadapan dengan ragam masing-masing. . . Ya Allah, cukup menguji kesabaran.  . . .:-)

Jadi bersyukurlah selalu dengan apa yang kita ada. . .

jangan mudah memandang orang lain beruntung. cukuplah sekadar mensyukuri keberuntungan yang kita lihat dengan mata kasar kita di atas apa yang orang itu perolehi, kerana kita tak pernah tahu dan takkan diberitahu akan kesusahan dan kesukaran yang mungkin orang itu tempuhi dan lalui. takkan ada seorang makhluk pun yang Allah ciptakan tanpa ujian tanpa dugaan tanpa kesusahan. pasti ada. cuma banyak atau sikit sahaja yang membezakannya.

dan sentiasalah bersyukur dengan keberuntungan diri kita. meski diuji susah atau payah, meski mendapat anugerah serta nikmat. itukan hak Allah. Diberi kepada yang dikehendaki. ditarik juga daripada yang dikehendaki. sesungguhnya  aturanNya adalah terlalu sempurna. cuma kita ini buta mata,buta hati, buta iman untuk menilai anugerah dan nikmat Allah kerana nafsu bermaharajalela di birai jiwa. kan?!

post via blogaway

Posted via Blogaway