Friday, August 27, 2010

17 Ramadan..




permata hati ummi dan ayah


harini dah masuk 17 Ramadan..masih bekerja seperti biasa di sekolah ini...
tapi puasa kali ni terasa penat dan letih yang amat sangat..mungkin sebab aku pun baru 2 bulan lepas bersalin..menyusukan dua orang anak lelaki..lapar, letih dan penat yang teramat sangat..

pukul 4.30 pagi dah bangun bersahur..lepas tu kemas-kemas pinggan mangkuk, basuh botol susu aqil, sediakan susu haziq dan air panas..sebelum pergi kerja kalau terasa susu banyak kena pam dulu..lepas solat subuh sebelum bersiap ke sekolah kena susukan aqil dan haziq dulu..lepas tu baru bersiap..

tengahari balik pun tak dapat nak rehat..haziq pun tak sempat nak tengok...balik tengahari biasanya aku pam susu sebab dah penuh dan takut sakit..lepastu pergi kerja balik..balik dari kerja petang kena uruskan haziq..alhamdulilah, aqil dah siap2 mandi bila ambil dari rumah pengasuh..

lepas mandikan haziq dan aku mandi, siapkan juadah untuk berbuka pula..nasib baik tak payah masak sebab makanan dan lauk memang mak akan suruh pekerja di kem hantar ke rumah..

pas buka dan solat maghrib, gosok baju nak pergi kerja..lipat kain, basuh kain..kemas apa yang patut..hmm..kerja tak pernah habis..kena melayan aqil lagi yang tengah lasak dan tak reti duduk diam..nasib baik wan dan ayah ada tolong jaga dan layan aqil dan hazia..kalau tak..setiap hari aku berendam air mata..huhu...

sementara anak kecil dan nak membesar ni memang mencabar dan perlukan banyak kesabaran..pada Allah jualah dipohon dikuatkan kesabaran dan diteguhkan iman..

No comments: