Wednesday, February 29, 2012

Antara anak dan kerjaya..


Tiba-tiba malam ni terasa nak menulis di ruangan blog ni tentang sedikit pengalaman aku tentang anak dan kerja. Mungkin kerana lately ramai pula kengkawan yang aku baca tentang kehidupan mereka di facebook yang kembali belajar setelah ada anak-anak..terutamanya yang dapat Dpli.. Bila melihat keadaan mereka yang tinggalkan anak-anak dan tak kurang juga yang bawa 2 orang anak semata-mata tak nak berpisah dengan anak-anak (respect kat ibu yang macam ni sebab sanggup berkorban asalkan tak berpisah dengan anak2).. Rasa kesian pada mereka.. Bila ingat balik cerita lama aku pun pernah lalui perkara yang sama.. Hanya mampu bersabar dan berdoa untuk kuatkan hati..

Lepas melahirkan anakku Aqil, aku berhenti kerja sampailah Aqil berumur setahun 1bulan, barulah aku kembali bekerja. Dalam masa yang sama aku mengandung 2 bulan.

Aku dapat tawaran kerja melalui telefon after interview 2 bulan sebelum itu. Masa tu Aqil baru seminggu sihat dari demam dan sawan tarik dan masuk wad sehari semalam di hospital sungai petani. Bila balik Kl dapatlah tawaran tu. Bila tanya abg,dia ok je. Aku pun seronok juga sebab dah setahun jadi surirumah. Tapi dalam masa yang sama aku kena pergi kursus selama seminggu di shah alam. Itu lah yang menjadi kerisauan aku dan abg masa tu. Kenapalah kena ada kursus. Sebab risaukan si Aqil yang tak pernah berpisah dan masih menyusu badan. Abg memang beria suruh aku pergi juga dan sanggup nak jaga Aqil malam-malam. Kebetulan mak dan abah dari kedah ada bersama kami minggu tu datang ke Kl,jadi terpaksa la minta pertolongan mak masa tu. Allah sahaja yang tahu perasaan kami masa tu tambahan pula Aqil baru kena sawan tarik. Hanya doa yang mampu kami buat.

Malam pertama Aqil memang tak boleh tidur dan nangis sepanjang malam sebab cari ummi. Waktu siang kurang sikit menangis sebab dia leka main tapi still menangis. Dia pun dah start demam balik sebab rindu kat ummi. Abg, mak dan abah lah yang berjaga siang malam takut panas Aqil naik tinggi. Alhamdulilah dia ok dan tak kena sawan.

Setiap hari dan setiap malam Aqil menangis cari ummi. Ya Allah, hanya Allah sahaja yang tahu kerisauan kami masa tu. Aku hanya mampu doa,solat hajat dan baca yassin semoga Allah lindungi anakku. Masa tu rasa nak je balik naik train komuter yang terakhir pukul 11 malam dari shah alam ke bandar tun razak sebab nak bagi Aqil lena tidur (sebab masa tu ada slot waktu malam). Tapi abg tak izinkan sebab bahaya bagi aku pula waktu malam.,

Hari ketiga aku berkursus,abg bawa Aqil ke kedah dengan mak dan abah sebab abg outstation ke kedah. Makin jauh lah Aqil dari ummi. Hinggalah malam Hari yang terakhir aku berkursus, terus aku naik bas ke sungai petani dan sampai pukul 1 pagi. Barulah dapat jumpa Aqil. Esoknya pula kami bertolak dari kedah terus ke negeri sembilan sebab isnin dah kena melapor diri di sekolah. Tak sempat nak bagi Aqil biasa di rumah pengasuh. Jadi 1st day hantar memang menangis je la Aqil sepanjang hari. Dua minggu juga nak bagi dia biasa.

Itulah pengalaman.,sekarang ni memang terasa berat hati bila nak bekerja lagi..tak sanggup bila melihat anak-anak menangis bila ditinggalkan..

No comments: